ביטול צו עיכוב יציאה מן הארץ

אין ספק כי עיכוב יציאה מהארץ היא אחת ההגבלות החמורות ביותר אשר מוטלות על חייבים בהוצאה לפועל. זוהי פגיעה בזכותו הבסיסית ביותר של כל אדם באשר הוא, חופש החירות והתנועה. במקרים מסוימים ניתן להביא לביטולה של הגבלה זו. כיצד ובאלו תנאים, על כך קראו במאמר זה.
אישה יושבת על המזוודה שלה ועצובה כי קיבלה צו עיכוב יציאה מהארץ

צו עיכוב יציאה מהארץ נחשב לאחת ההגבלות הקשות שיכולה ההוצאה לפועל להטיל על אדם החייב כספים לנושים.
הפגיעה בחופש הפרט לעשות כל אשר יחפוץ בו אכן נפגעת, אבל לעיתים הליך זה הינו נחוץ כדי להבטיח את החזר הכספים.

עיכוב יציאה מהארץ – מהו?

מלבד נקיטה בהליכים של עיקולים נגד החייב כגון עיקול חשבון בנק והגבלות שונות כגון איסור על החזקת רישיון נהיגה, חייב בהוצאה לפועל, חשוף גם לסנקציה של צו עיכוב יציאה מהארץ. משמעותו היא, כי החייב לא יוכל לצאת מישראל עד להסרת המגבלה וזאת, בשל חשש כי יימלט למדינה אחרת ויתחמק מתשלום חובותיו. לחילופין, כי נסיעתו לחו"ל מטרתה הברחת נכסים, על מנת שאלו לא יעוקלו וימומשו לטובת החוב. מדובר ללא ספק בפגיעה קשה בזכות החירות ובחופש התנועה של האדם, אולם זכויות אלו עומדות מול זכות הקניין של הזוכה, לקבל את כספו בחזרה וזו עומדת בסכנה, אם יורשה החייב לצאת מהארץ.

בנסיבות מסוימות, ניתן לבטל עיכוב יציאה מהארץ, באמצעות הגשת בקשה מתאימה, כפי שיפורט להלן. אם ייעתר רשם ההוצאה לפועל לבקשתו של החייב, הוא יידרש, כתנאי ליציאתו מישראל, להפקיד ערבות בנקאית שתוחזר לו עם שובו לארץ. כמו כן, יכול הרשם גם לדרוש העמדת ערבים, דרישה לא פשוטה משום שאלו לא יוכלו לצאת מהארץ עד חזרתו של החייב ואם הוא לא ישוב לישראל, חובו יעבור לערבים. כיצד ניתן לבטל צו עיכוב יציאה מהארץ והאם יכול החייב להגיש את הבקשה בעצמו או שזקוק הוא לסיוע של עורך דין? המענה על שאלות אלו לפניכם.

מהו צו עיכוב יציאה מהארץ ואיך ניתן לבטלו

מהן הסיבות לצו עיכוב יציאה מהארץ?

  • כאשר יש חשש שהאדם החייב כסף לנושים רוצה לעזוב את הארץ מבלי להחזיר את חובותיו או להבטיח בצורה כלשהי את החזרתם.
  • כאשר ההוצאה לפועל מעוניינת להשתמש בצו עיכוב מהארץ כאלמנט שימריץ את החייב להסדיר את חובו.
  • כשהחייב עומד בפני תהליך של איחוד תיקים.
  • במידה והחייב הינו מוגבל באמצעים, כלומר: אינו יכול להחזיר את הכספים שהוא חייב הוא לא יורשה לצאת מגבולות הארץ.
  • כאשר זוג נמצא בהליך גירושין וקיים חשש שאחד מבני הזוג ינסה לברוח מהארץ. במקרה כזה בן/בת הזוג השני זכאי לבקש צו עיכוב יציאה מהארץ עבורו.
    מצבים דומים במסגרת תהליך גירושין יכול להיות החשש שהבעל ישאיר את האישה עגונה באם יברח לחו"ל או יפסיק לשלם את המזונות שהוא חייב בהם במידה ולא יהיה בארץ.

ביטול צו עיכוב יציאה מהארץ

אתה צריך לצאת לחו"ל והוצא נגדך צו עיכוב יציאה מן הארץ? ישנם מקרים בהם ניתן לבטל צו זה. לשם כך יש להגיש בקשה בכתב, מנומקת היטב, המסבירה מדוע החייב נדרש לצאת לחו"ל. שימו לב: כאמור מעלה, מטרתה של מגבלה זו היא למנוע מצב של הימלטות החייב מן הארץ על מנת להתחמק מתשלום החובות. על כן, ביטולה של הגבלה זו הוא קשה ולא תמיד אפשרי. כמו כן, מטעם זה, לעיתים ידרוש רשם ההוצאה לפועל, כתנאי ליציאת החייב מהארץ, הפקדה ל ערבות והחתמת ערבים. מבחינה פרוצדוראלית, יש להגיש בקשה בצירוף תצהיר חתום החתום על ידי החייב ומאומת על ידי עורך דין. האם יכול החייב להגיש בעצמו בקשה לביטול עיכוב יציאה מהארץ ולקבל אישור יציאה לחו"ל?

ערבות בבקשה לביטול צו עיכוב יציאה

ישנם כמה סוגים של ערבויות:

  • הצעת ערבים – כתב הערבות צריך להיות חתום ע"י שני ערבים המכריזים על הסכמתם להיות אחראים על נסיעתו של החייב ובאם לא ישוב במועד שיקבע – הם יצטרכו לשלם את חובותיו.
    המטרה של הערבות היא להסדיר לפני הנסיעה את תשלום החוב במידה והחייב לא יחזור לארץ.
    על הערבים להיות אנשים שעדיין נמצאים בשוק העבודה ומשכורתם הינה לא פחות מ- 7,000 ₪ לחודש.
    כמו כן – אסור שיהיו להם תיקים בהוצאה לפועל.
    בעצם הם מצורפים לתיק ההוצל"פ כאילו שהם חייבים בתיק ואז במידה ויש בעיה – תהליכי גביית החוב נעשים מהם.
  • הפקדת ערבות בנקאית בגובה החוב או בגובה חלק של הכסף ערבות בנקאית שהחייב מפקיד בהוצאה לפועל על הסכום  שקבע רשם ההוצאה לפועל.
    אם האדם החייב יחזור לארץ במועד שנקבע והתייצב בהוצאה לפועל להוכיח שאכן חזר – הערבות תחזור לידיו.

האם אפשר לבטל צו עיכוב יציאה מהארץ תוך 24 שעות?

ניתן לבטל צו עיכוב יציאה מהארץ תוך 24 שעות במקרים דחופים.
צריכים להגיש את הבקשה במהלך 24 השעות הקודמות לתאריך היציאה מהארץ.
בבקשה צריך לפרט מדוע אי ביטול הצו עלול להשפיע באופן חמור ובלתי הפיך על המבקש.

סיבות דחופות יכולות להיות:

  • יציאה דחופה לחו"ל כדי לעבור פעולה רפואית של החייב או הליך רפואי לבן משפחתו בדרגת קרבה ראשונה, שהחייב צריך ללוות אותו.
  • לוויה בחוץ לארץ של בן משפחה בדרגת קרבה ראשונה
  • השתתפות בדיון משפטי דחוף בחוץ לארץ שהחייב צריך להיות נוכח בו.
  • פעילות מבצעית המתבצעת מטעם המדינה
  • חיילים בודדים בלבד – המבקשים לצאת לביקור משפחתי בחו"ל.

האם הליך עיכוב יציאה מהארץ משפיע על חדלון פירעון?

בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי (2018 ) נקבע, שבית המשפט רשאי להטיל צו עיכוב יציאה מהארץ של חייב שמתנהלים לגביו תהליכי חדלות פירעון.
זאת, אם לבית המשפט יש סיבה להניח שיציאתו של חייב זה  מהארץ עלולה לחבל בפירעון חובותיו או בחקירת מצבו הכלכלי.
כמו כן, אין זה מתקבל על הדעת, שאדם הנמצא במצב כלכלי קשה של חדלות פירעון יכול להרשות לעצמו לנסוע לחו"ל, כאשר את חובותיו אין לו די כסף לפרוע.

בקשת הביטול – באמצעות עורך דין בלבד

משננקטו, ביטול הגבלות בהוצאה לפועל, אינו עניין של מה בכך. אם מצא לנכון רשם ההוצאה לפועל להיענות לבקשת הזוכה ולהטיל מגבלה כלשהי על החייב, ביטולה לא ייעשה בנקל אלא לאחר ששוכנע, כי קיימת הצדקה לכך. לשם ביטול המגבלה של עיכוב יציאה מהארץ, יהיה על החייב להגיש בקשה מנומקת היטב, מגובה במסמכים ככל שישנם ועליה להיות משכנעת דיה כדי להביא את רשם ההוצל"פ להיעתר לה. משום כך, אם הוצא נגדכם צו עיכוב יציאה מן הארץ, או הוטלה עליכם הגבלה אחרת, אל תנסו להתמודד עם זה לבד ופנו לעורך דין מומחה ומנוסה בתחום ההוצאה לפועל. המציאות מלמדת, כי חייבים המגישים בקשה זו באופן עצמאי, ללא ידע וניסיון משפטי, מקבלים לרוב תשובה שלילית בשל עוצמתה של זכות הקניין של הנושים. על כן, לצורך ביטול הגבלה זו, חשוב לפנות לעורך דין מומחה אשר יטפל עבורכם בבקשה משרק כך, יש סיכוי ממשי כי תוסר ההגבלה.

לסיכום,

צו עיכוב יציאה מן הארץ הינו החלטה בוטה וקשה של ההוצאה לפועל.
אם מצאתם את עצמכם במצב שכזה ואתם מעוניינים לבטל את הצו, מומלץ לפנות לעורך דין מומחה בתחום ההוצאה לפועל, לקבלת יעוץ וסיוע משפטי – כמו למשל לעורך הדין נועם אברהם המנוסה בתחום זה.

שאלות נפוצות

צו עיכוב מהארץ הוא הוראה ע"פ חוק, שהאדם החייב כספים אינו מורשה לצאת מישראל עד שתוסר המגבלה הזו – כאשר ישלם את חובותיו. הסיבה לכל היא החשש שיימלט למדינה אחרת וינסה כך להתחמק מתשלום חובותיו או יבריח לחו"ל כספים כדי שלא יעוקלו. אין ספק, כי צו עיכוב יציאה מהארץ הינו פגיעה בחופש האישי של האדם, אולם במקרים של חובות כספיים לעיתים אין ברירה אחרת.
הצו תקף בדרך כלל לשנה, אך ניתן להאריכו. בית המשפט יכול גם לקבוע תקופה שונה.
ניתן לבטל צו עיכוב יציאה מהארץ תוך 24 שעות במקרים דחופים ומוצדקים, כגון טיפול רפואי חיוני או לוויה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה. לשם כך יש להגיש בקשה מנומקת לביטול הצו בתוך 24 שעות לפני מועד היציאה המתוכנן, ולהסביר מדוע אי-ביטול הצו עלול לגרום נזק חמור ובלתי הפיך.
כן, הפרת הצו עלולה לגרור קנסות כספיים, מאסר, או סנקציות אחרות שיקבע בית המשפט.
תוכן עניינים
אישה יושבת על המזוודה שלה ועצובה כי קיבלה צו עיכוב יציאה מהארץ
צרו קשר עכשיו
לייעוץ עם עורך דין מומחה ללא עלות וללא התחייבות

הכירו את הצוות