הליך הוצאה לפועל – כל מה שרציתם לשאול

איך חוב כספי יכול להגיע להוצאה לפועל? מה הסנקציות שההוצאה לפועל יכולה להטיל עלי? כיצד עלי להתנהל מול ההוצאה לפועל? מהו איחוד תיקים בהוצאה לפועל? האם בהכרח כדאי לסגור תיק בהוצאה לפועל? כל מה שרציתם לדעת עליך הוצאה לפועל במאמר הבא
הליך הוצאה לפועל

ההוצאה לפועל היא הזרוע המבצעת של מערכת המשפט בישראל. חוק ההוצאה לפועל (1967) הסדיר מנגנוני אכיפה וגבייה רבים להגנה על זכותם של הנושים ועל יכולתם לאכוף פסקי דין לטובתם או חובות המגיעים להם. עם זאת, החוק לא הפקיר את החייבים ומעניק להם מספר אפשרויות הגנה, שבמסגרתן ניתן לעכב את ההליכים או אף לבטלם. לכן, הסתייעות בעורך דין בכל שלבי ההתמודדות עם ההוצאה לפועל היא חשובה ביותר.

כיצד מגיע החוב להוצאה לפועל?

החוק קבע כי אדם יכול לפתוח נגדכם תיק בהוצאה לפועל לבדו או בסיוע עורך דינו בכמה מקרים: אם זכה בתביעה כספית נגדכם ולא שילמתם, אם הוא מחזיק בשטר חוב, שטר ערבות או שטר משכנתא שנתתם לו, אם הוא מחזיק בצ'קים שלא שילמתם ולמעשה אם הוא מחזיק בכל מסמך חוקי המהווה ראייה לכך שאתם חייבים לו כסף ולא שילמתם.

מה יכולה ההוצאה לפועל להטיל עלי?

החוק מעניק להוצאה לפועל לא מעט סמכויות: רשם ההוצאה לפועל יכול להטיל עליכם עיקול משכורת, עיקול חשבון בנק וחסכונות, עיקול כספים אחרים, עיכוב יציאה מהארץ, רישום הערת אזהרה בטאבו על נכס ששייך לכם, איסור לייסד תאגיד ובמקרים של אי תשלום מזונות גם עונשי מאסר בפועל. הדבר החשוב ביותר הוא לא להתעלם מההודעה על כך שנפתח נגדכם תיק הוצאה לפועל, משום שבמקרה כזה ניתן לממש נגדכם את הסנקציות הפחות נעימות כמו עיכוב היציאה מהארץ וכו'.

כיצד מתנהלים במצב של חובות בהוצאה לפועל?

לרשותכם עומדות שתי אפשרויות: האחת היא להגיע להסדר מול ההוצאה לפועל בתוך 20 יום על תשלום החוב – בדרך כלל בהסדר של תשלומים, אם כי אף אחד לא יכעס עליכם אם תשלמו בבת אחת; האפשרות השנייה היא להגיב בהתנגדות לעצם קיום החוב, ולשם כך עומדים לרשותכם 30 ימים. בשני המקרים מומלץ להיעזר בעורך דין על מנת לבצע את הפעולות. בכל מקרה, חשוב מאוד להדגיש: אסור להתעלם מההוצאה לפועל, כי כך בוודאות תשיגו את התוצאה הגרועה ביותר עבורכם.

מהו איחוד תיקים בהוצאה לפועל?

במידה שנפתח נגדכם יותר מתיק אחד בהוצאה לפועל (ולא משנה באיזו לשכה של ההוצאה לפועל), המטרה של המערכת וגם שלכם כמובן תהיה לאחד את התיקים הללו על מנת לאפשר לכם לשלם את החוב בצורה מסודרת תוך כדי שאתם ממשיכים לעבוד ולהרוויח כסף. המדינה מבינה שבמידה שתוגבל יכולת ההשתכרות שלכם, תוגבל גם יכולת ההחזר שלכם והאינטרס העליון הוא החזרת החובות לנושה, כדי למנוע כאוס כלכלי.

על כן, תהיה נכונות לבצע איחוד תיקים בהוצאה לפועל בעניינכם, ואולם: זה לא יקרה מעצמו. כמו בכל דבר בחיים, לאיחוד תיקים יש יתרונות וחסרונות ולכן ההוצאה לפועל לא תוליך אתכם למסלול הזה באופן עצמאי, אלא זוהי בקשה שצריכה לבוא מכם.

היתרון העיקרי באיחוד תיקים הוא הכתובת האחת שיש לכל החובות שלכם – אתם מחזירים סכום אחיד מדי חודש (הוא ייקבע על ידי רשם ההוצאה לפועל) והתשלום יתחלק בין כל הנושים שלכם שווה בשווה – עד גמר החוב.

כיצד מתבצעת סגירת תיק בהליך הוצאה לפועל?

לכאורה, נדמה כי סגירת התיק היא האינטרס היחיד של החייב. ואולם, היוועצות עם עורך דין לענייני חדלות פירעון יכולה ללמד כי במקרים מסוימים סגירת התיק היא לא האפשרות הנכונה ביותר (בעיקר אם צפויים נושים נוספים באופק הכלכלי של החייב). השינוי בחוק חדלות פירעון, שנכנס לתוקף החל מספטמבר 2019, מאפשר – במקרים מסוימים – ללכת להליך של חדלות פירעון ושיקום כלכלי שכולל סך תשלומים קטן יותר ושיקום כלכלי מהיר יותר מאשר בפרוצדורה של איחוד תיקים, למשל.

תוכן עניינים
הליך הוצאה לפועל
צרו קשר עכשיו
לייעוץ עם עורך דין מומחה ללא עלות וללא התחייבות