ניהול עסק בפשיטת רגל

ניהול עסק בפשיטת רגל

מתי ניתן לנהל עסק במסגרת הליך פשיטת רגל ?

על פניו, לא אמור להיות לכונס הנכסים הרשמי ולבית המשפט כל עניין במתן אפשרות לחייב בפשיטת רגל לנהל עסק. נזכיר, כי הליך פשיטת הרגל נועד לשרת שתי תכליות המצויות במתח מובנה, שלא לומר בסתירה. מחד, נועד הליך פשיטת רגל, לאפשר לחייב שנקלע בתום לב לחובות, לשמוט את חובותיו להשתקם ולפתוח דף חדש. מנגד, ישנם הנושים שיש להגן גם על האינטרס שלהם באופן שהחייב יעשה כל שביכולתו, על מנת לפרוע את חובתיו אליהם.

השיקולים האם לאפשר לחייב לנהל עסק בהליך פשיטת רגל

ראשית, מטבע הדברים, לא יינתן לחייב אישור לנהל עסק בפשיטת רגל, ככל שהחובות שהובילו את החייב לפשיטת רגל, נוצרו לאור ניהול עסקי כושל של החייב, כל שכן, שמדובר באותו העסק בדיוק. כלומר, בימה"ש לא יאפשר לחייב לנהל עסק בפשיטת רגל, ככל שהחובות שיצר החייב, נבעו מניהול כושל של אותו העסק שאותו הוא מבקש לנהל בתוך הליך פשיטת הרגל.

בנוסף, כשביהמ"ש בוחן בקשתו של חייב בפשיטת רגל לנהל עסק, אחד מהשיקולים הנלקחים בחשבון, זה שלנושים תצמח תועלת מכך שהחייב ינהל עסק. במילים פשוטות, ביהמ"ש יוודא כי החייב, ירוויח יותר כסף שבאמצעותו, יוכל החייב לפרוע שיעור גבוה יותר מהיקף חובותיו כלפי נושיו. למעשה, עוד קודם לכן, מוודא ביהמ"ש שניהול העסק על ידי חייב בפשיטת רגל, לא ייצר חובות חדשים בתוך הליך פשיטת רגל. לכן, מי שבדרך מפקח על החייב והעסק, הוא המנהל המיוחד שתפקידו לדווח לביהמ"ש על אודות, התנהלות החייב בהליך פשיטת רגל. לכן בטרם מתן אישור לחייב בפשיטת רגל לנהל עסק, נקבעת רשימת תנאים שמטרתה, למנוע מצב שבו יצור החייב חובות חדשים וכן, שפוטנציאל השתכרותו של החייב ממומש. דהיינו, שהחייב ירוויח שכר גבוה יותר בניהול העסק מאשר כעובד שכיר.

הדרישות המוטלות על החייב בעת ניהול עסק במהלך פשיטת רגל

  • ראשית, החייב יידרש למסור דיווחים שוטפים אודות ניהול העסק בפשיטת רגל, למנהל המיוחד שמונה על ידי כונס הנכסים הרשמי.
  • החייב לא יוכל לקחת התחייבויות, שעשויות לגרום להיווצרותם של חובות חדשים או לחשוף אותו לסיכונים כלכליים שונים משמעותיים.
  • ככלל, תהיה דרישה לעבוד על בסיס מזומן.
  • עסק שלא כולל רכישת מלאי יקר ערך.
  • עסק שאינו מצריך העסקת עובדים רבים.

יש לציין, כי התנאים והדרישות עשויים להשתנות, בהתאם לאופי העסק ולמכלול נסיבות הקשורות הן בחייב והן במנהל המיוחד שמונה לפקח על התנהלותו של החייב בהליך פשיטת הרגל.

סיכום בנוגע לניהול עסק בפשיטת רגל

ככלל רוב העניינים הקשורים בהליך פשיטת רגל, נבחנים על רקע טובת החייב למול טובתם של הנושים. כך גם בכל הנוגע להחלטה, האם לאפשר לחייב בפשיטת רגל לנהל עסק. ככל שיצליח החייב להוכיח שניהול העסק יאפשר לו לממש את פוטנציאל השתכרותו-ירוויח יותר כסף, הרי שיש בכך גם תועלת לנושים, שאמורים "להנות" גם הם ממיצוי פוטנציאל השכרותו של החייב בהליך פשיטת רגל. בדרך כלל, יבוא הדבר לידי ביטוי בצו התשלומים החודשי אותו משלם החייב במסגרת הליך פשיטת רגל.

צפו: מתי פושט רגל יכול לנהל עסק?

תוכן עניינים
ניהול עסק בפשיטת רגל
צרו קשר עכשיו
לייעוץ עם עורך דין מומחה ללא עלות וללא התחייבות