תשלום חדלות פירעון – מה זה וכיצד מתמודדים איתו

אנשים רבים ועסקים, לצערנו, מגיעים למצב של חדלון פירעון. במהלך השנים המדינה ניסתה להתמודד עם מצב זה ולטפל בו. לפני מספר שנים היא חוקקה את חוק חדלות פירעון שנועד לעשות סדר ולטפל בבעיה.
תשלום חדלות פירעון

כשאדם פרטי, עסק או חברה מוצאים את עצמם עומדים בפני חוב שאינם יכולים לשלם מסיבות כלכליות או אחרות, אחת האופציות שעומדות בפניהם היא להיכנס להליך של חדלות פירעון. אז עליהם להצהיר שאינם יכולים לעמוד בתנאי החוב כפי שסוכם מראש, והם יצטרכו להתמודד עם החזר החובות בתנאים שונים. הליך זה יפוקח על ידי גורמי חיצוניים שהם הממונה ( בעבר כונס הכנסים מטעם המדינה) ונאמן  לוודא שהוא אכן יתבצע.  

על מנת לבצע את ההליך, יש לפנות אל עורך דין חדלות פירעון שיגיע לסיכום עם הגורמים הרלוונטיים, על מהות התהליך והאופן בו הלקוח שלו יידרש לשלם תשלום חדלות פירעון באופן קבוע. על מנת להכריז על מצב זה, יש לבצע תשלום אגרת חדלות פירעון. נכון לנובמבר 2023 הוא עומד על סך 900 שקל ולא ניתן להחזר. 

מה זה תשלום חדלות פירעון/ צו תשלומים?

תשלום חדלות פירעון הוא הסכום החודשי שעל החייב לשלם על מנת לעמוד בתנאי ההליך. אם הוא לא יכול לעמוד בו ולא משלם אותו, הוא עלול למצוא את עצמו מחוץ להליך. יחד עם זאת, אם התשלום גבוה מדי, הוא יכול להגיש בקשה בעזרת עורך דין חדלות פירעון לשנות אותו על מנת שיוכל לעמוד בתנאים שלו. הבקשה תופנה לממונה על הליכי חדלות פירעון.

התשלומים שיבצע החייב, יישארו בחשבון אשר נמצא בנאמנות הממונה, נרשמים לטובתו וישמשו ביום מן הימים להחזר החובות. על פי החוק, עם סיום תקופת התשלום, הכסף יחולק לנושים בהתאם לדין. 

גובה התשלום נקבע מראש על ידי אמות מישה שהותוו על ידי הממונה. הנוסחאות מבוססות על סטטוס משפחתי. ובהתאם לפרמטרים אחרים, כולל בריאותיים וסטטוס עבודה. 

אילו שינויים ומטרות יצר החוק חדלות פירעון

כאמור, בשנת 2018 חוקק חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, שנועד לתת מענה עבור אנשים המתמודדים עם מצב זה. 

בסיס החוק עמדו ארבע מטרות שונות:

  • יכולת שיקום החייב, על מנת לאפשר לו לייצר הכנסות חדשות.
  • החזר החוב באופן שימנע מהחייב להיכנס לחובות חדשים מחד ומאידך לאפשר לנושים לקבל את מה שמגיע להם. 
  • קיצור הליכים בירוקראטיים. למשל,  אפשרות לקבל צו שיקום כלכלי (צו המלמד על כך שהוא יכול לצאת ממצב של חדלות פירעון) תוך שנה בלבד. 
  • שילוב החייב במערכת הכלכלית על ידי רכישת מקצוע וניהול נכון של נכסיו. 

מה הקשר בין חדלות פירעון לפשיטת רגל?

לפני שחוקק החוק החדש, אדם פרטי שנשא בחובות היה צריך להגיע לפשרה והסדר עם הנושים על הסדר חובותיו ואם לא היה עושה זאת, הוא היה מגיע למצב של פשיטת רגל. במקרה כזה, הייתה נמנעת יציאתו מהארץ, נכסיו היו נמצאים תחת כונס נכסים, וכל ההתנהלות הכלכלית הייתה תחת פיקוח. 

היום, בזכות החוק החדש, במקרה של חובות מתחת  ל-161,000  שקל, ניתן לפנות ללשכת הוצאה לפועל ולהגיע להסדר חובות מבלי להיכנס לפשיטת רגל. ככל שהחוב עולה על 161,000 ₪ ניתן להסדיר את החובות בשני מסלולים.

מסלול ראשון, חדלות פירעון מסוג פשיטת רגל, כלומר לנסות להשיג תספורת כמה שיותר משמעותית לחובות, אבל תוך הבנה שזה יפגע בצורה משמעותית בדירוג האשראי.

מסלול שני במידה והחובות מעל 161,000 ₪, ולאותו אדם או עסק חשוב להימנע מפשיטת רגל, ניתן להגיע להסדר נושים, כלומר ניתן עדיין לבצע תספורת לחובות, אבל תספורת קטנה יותר מאשר בפשיטת רגל והפגיעה בדירוג האשראי תהיה פחותה מאשר בפשיטת רגל.

לסיכום, כל אדם המוצא את עצמו מתמודד עם חובות כבדים, חשוב שידע כיצד עליו להתנהל במצב של חדלות פירעון, אל מי הוא יכול לפנות, מה עומד לרשותו, וכמובן כל מה שקשור להיבט של תשלום חדלות פירעון. כך הוא ידע כיצד לצאת מהמצב ולהשתקם מבחינה כלכלית.  

תוכן עניינים
תשלום חדלות פירעון
צרו קשר עכשיו
לייעוץ עם עורך דין מומחה ללא עלות וללא התחייבות