סוגי עיקולים בהוצאה לפועל ואיך מתמודדים

במטרה לגרום לחייבים לשלם את חובם, קיים מנגנון חוקי לעיקול נכסים של החייב כאשר עיקול הינו פעולה המגבילה סחר ושימוש בנכס. חייבים רשאים להגיש בקשה לביטול עיקול או עיכוב הליכי עיקול בהתאם להגשת ערעור בצירוף תצהיר מתאים.
פטיש שופט על מסמך ותמונת בית שמצביע על אחד מסוגי עיקולים בהוצאה לפועל

בחינת ההוצאה לפועל – הגוף הממונה על ביצוע פעולת העיקול בפועל – קיימים 3 סוגי עיקולים הניתנים על ידי רשם ההוצאה לפועל/מטעם הרשויות השלטוניות. כאן במאמר נפרט את סוגי העיקולים השונים, נלמד על משמעותם ובעיקר, נכיר דרכי התמודדות נכונות לטיפול בעיקולים מסוגים שונים.

הוצאה לפועל – סוגי עיקולים

בסמכותו של גוף ההוצאה לפועל להטיל עיקול על מספר סוגי נכסים הנחלקים לסוגי עיקולים שונים: החל מעיקול חשבון בנק של החייב ועד לעיקול נכסי נדל"ן, כספים וחובות השייכים לחייב.

להלן פירוט עיקולים הוצאה לפועל:

עיקול מטלטלין

עיקול מטלטלין נחשב לעיקול הנפוץ ביותר והוא נכסים שונים מבית החייב לרבות חפצים, ריהוט ומכשור שווה ערך. חשוב לדעת כי אין ברשות המעקלים לעקל מוצרים המשמשים את החייב ובני משפחתו לצרכי מחייה כפי שמובא בחוק ההוצאה לפועל התשכ"ז – 1967 סעיף 22 בנוגע לעיקול מטלטלין מבית החייב.
לצפייה בחוק באתר "נבו" לחץ כאן.

עיקול צד ג'

לפי חוק ההוצאה לפועל, עיקול זה יחול על זכויות וכספים הנמצאים בידי צד שלישי ביום המצאת צו העיקול ושיגיעו לידו תוך 3 חודשים מיום הוצאת הצו כגון: כספים בנקאיים המונחים בחשבון הבנק של החייב, עיקול כספי תוכניות חיסכון הנמצאים ביד חברות ביטוח וקרנות שונות וכן עיקול משכורת הנמצאת בידי המעסיק.

עיקול מקרקעין

עיקול זה יוטל על נכסי מקרקעין הנמצאים בבעלות החייב. באשר לביתו של החייב – באם לא נמצא לו פתרון מגורים חלופי, הוא לא יפונה מהבית.

"סעיף 38 לחוק ההוצאה לפועל בא לקבוע את מיתחם ההתפרסות של הזכויות המתנגשות הללו – הזכות לקניין והזכות למדור – בזירת המימוש של משכנתאות על דירות מגורים. הסעיף מכיר בכך כי "יש ליצור איזון הולם בין זכות הנושה לגבות את חובו תוך הגנה על קניינו, לבין כבודו של האדם והזכות הנגזרת ממנו ליהנות מקורת גג לו ולבני משפחתו. יש למנוע, מצד אחד, מצב שבו יאופשר לחייב להחזיק ברכוש – דירתו, שיש שהיא עצמה נרכשה מהכספים שלווה מהנושה – בלי שהנושה יכול להיפרע ממנו, ומן הצד האחר יש להימנע מסיכול המטרות הסוציאליות המונחות ביסוד חוקים אלה"

דברי כב' השופט (כתוארו אז) א' ריבלין, בע"א 9136/02 מיסטר מאני ישראל בע"מ נ' שרה רייז, פ"ד נח (7) 934, 943 (2004)

מהו עיקול לפני אזהרה?

בדרך כלל עיקול מוטל על חייב רק לאחר שקיבל מכתב התראה בהוצאה לפועל לתשלום החוב לפני עיקול. עם זאת, קיימות סיטואציות בהם קיים חשש קרוב שהחייב ינצל את עיכוב העיקול להברחה של נכסים. במקרה זה עשויה להינתן הוראה מצד ההוצאה לפועל להטלת עיקול בטרם המצאת אזהרה לחייב, זאת רק לאחר שהוכח כי החייב אכן עתיד להבריח נכסים. פעולה זו של הקדמת העיקול מספקת לזוכים ביטחון מינימלי ביחס לפירעון חובם.

איך להתמודד עם עיקולים מטעם ההוצאה לפועל?

עורך דין הוצאה לפועל – נועם אברהם מסביר כי קיימות דרכים שונות להתמודדות עם עיקול בהוצאה לפועל. כמובן שהדרך הראשונה והפשוטה ביותר הינה תשלום החוב מה שיוביל לפעולת מחיקת חובות בהוצאה לפועל. אולם במקרה בו החייב טוען שאינו חייב כלל, ביכולתו לערער על עיקול ולבקש את ביטולו. בקשה להסרת העיקול צריכה להיות מנומקת היטב בסיבה מתאימה והיא תוגש לראש ההוצאה לפועל.

כך למשל ישנם חייבים שנרשמו כחייבים שלא כדין וכן קיימים מקרים בהם טוענים חייבים כי העיקול הוטל על נכס שאינו שייך להם או שייך שמשותף לאדם נוסף. ביכולת החייב לבקש לבצע חקירת יכולת ובעזרתה להשיג הקפאת הליכים והמרת תשלום החוב בתשלומים חודשיים לנושה. ייתכנו מצבים בהם הזוכה יסכים לפשרה בנוגע לפירעון החוב כך שבהסדרת הפשרה ניתן יהיה להביא לביטוח החוב מעל החייב וממילא לביטוח עיקולים.

תפקיד עורך דין הוצאה לפועל בהתמודדות עם עיקולים

חייב שנפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל יכול להיעזר בעו"ד פשיטת רגל לצורך התמודדות מושכלת עם העיקולים שהוטלו עליו. עורך הדין יפעל לביטול/הקפאת הליכים של עיקולים נגד החייב, איחוד תיקים הוצאה לפועל וכן יכין את הלקוח לקראת חקירת יכולת. בעזרתו יכול החייב לנסח מכתב לביטול החוב במקרים בהם החוב שנרשם לחובתו אינו נכון/העיקול מתייחס לנכסים שאינם שלו. במקרים אחרים יפעל עורך הדין להשגת הסכם פשרה לטובת החייב באישור הזוכה וכך יבוטל העיקול.

ביטול ועיכוב עיקולים בהוצאה לפועל – סיכום

ביטול או עיכוב של עיקולים דורשים היכרות מעמיקה עם סעיפי החוק, הבנה ויכולת מיקוח מול נושים, זוכים ואנשי הוצאה לפועל. בסיוע עורך דין מומחה לענייני עיקולים ומחיקת חובות ניתן להגיש בקשה לפתיחת הליכים לקבלת הפטר חובות ולקבל תמיכה משפטית מקיפה שתסייע לסגירת התיק בהוצאה לפועל וביטול העיקולים בצורה המהירה והיעילה ביותר.

תוכן עניינים
פטיש שופט על מסמך ותמונת בית שמצביע על אחד מסוגי עיקולים בהוצאה לפועל
צרו קשר עכשיו
לייעוץ עם עורך דין מומחה ללא עלות וללא התחייבות