איך מתמודדים עם ההוצאה לפועל?

נפתח נגדכם תיק בהוצאה לפועל? כל מה שאתם צריכים לדעת ומה שאפשר לעשות כדי להתמודד
עורך דין חותם עם לקוח על הפטר חובות לצורך מחיקת חוב קיים

המציאות הכלכלית שנקלעה אליה האנושות בשנת 2020 היא משהו בסדר גודל שספק אם היה בדורות האחרונים. נגיף הקורונה שהתפשט בעולם והשבית ענפי תעסוקה שלמים גרם לקריסה כלכלית של לא מעט משפחות. גם בישראל, רבים מבני מעמד הביניים מצאו את עצמם מתמודדים עם סיטואציה שלא הכירו – חובות בוערים – ולא מדובר על המשכנתא או על ההלוואה שלקחו כדי לקנות את הרכב, אלא בצ'קים חוזרים, בהלוואות קצרות מועד וגבוהות ריבית שניטלו כדי לכסות פיגור בתשלומים כאלה ואחרים, באובדן הכנסה עקב חל"ת או פיטורים וכו'.
אין ספק שעבור אדם מן היישוב, צמד המילים "הוצאה לפועל" נחשב ללא סימפטי בעליל. הדבר נכון גם למי ששקוע בחובות כבדים וגם למי שנתקל, לראשונה בחייו ב-2020 – עקב משבר כלכלי-בריאותי עולמי – בגוף הזה.

מהי ההוצאה לפועל?

מערכת ההוצאה לפועל היא למעשה זרוע גבייה משפטית רשמית של מדינת ישראל. יש לכם חוב לבנק? נתתם צ'ק שחזר? לא שילמתם את דו"ח החנייה? אלה בעיות שבהחלט יכולות להתעורר בצל משבר הקורונה. בהנחה שלא תסדירו את העניינים מול בעל החוב (או עורכי דינו) בצורה ישירה, סביר מאוד להניח שהחוב שלכם יגיע להוצאה לפועל. מדובר במסלול החוקי והמוסדר אליו פונה בעל החוב על מנת להשיב לעצמו את כספו.
ההוצאה לפועל, למעשה, היא מעין בית משפט לעניינים כלכליים מיידיים. התיקים בהוצל"פ לא נידונים בפני שופטים אלא בפני רשמים, אבל להחלטותיהם יש תוקף של פסק דין – כלומר אין אפשרות חוקית לא לקיים אותם. הסנקציות האפשריות בהוצאה לפועל הן עיקול רכוש, עיקול משכורת, עיקול נכסים פיננסיים אחרים.

מה עושים כשהמכתב מגיע?

קודם כל, ולפני הכל – נושמים. המפגש הראשון שלכם עם ההוצאה לפועל יהיה מכתב המודיע לכם על כך שנפתח לכם תיק בהוצל"פ. יפורטו שם גם סכום החוב, שמו של בעל החוב ועילת החוב. נכון, זה לא מצב נעים, אבל אין סיבה להיכנס ללחץ. מדובר, בסופו של דבר, בכסף.
חשוב לזכור: סכום החוב המקורי שבגינו נפתח נגדכם תיק ההוצל"פ יהיה נמוך יותר מהסכום של התיק כפי שיופיע במכתב. על החוב המקורי חלות תוספות חוב – ריבית, עלויות משפטיות וכו'. ככל שהתיק יתקדם מבלי שתהיו מעורבים בו – כלומר, לא תפעלו כדי לטפל בחוב – הסכום יעלה. לכן, חשוב מאוד לא להזניח את הנושא.
מאחר שההוצאה לפועל היא זרוע גבייה משפטית, יש לכם את הזכות להתגונן. לא ניתן לקבל החלטה בעניינכם מבלי שקולכם יישמע. חשוב לזכור את זה ולהשתמש בכלי הזה עד תומו. העובדה שנפתח נגדכם תיק בהוצל"פ מציבה בפניכם שתי אפשרויות להתמודד עם הבעיה: האחת היא לכסות את סכום החוב – ובכך התיק ייסגר. השנייה היא לפנות לעורך דין המתמחה בחדלות פירעון.

מה עושה עורך הדין המתמחה בחדלות פירעון?

מעבר לידע המשפטי הבסיסי שעשוי לסייע לכם, חשוב לזכור שעורך דין המתמחה בחדלות פירעון ראה כבר אינספור תיקי הוצל"פ שונים. יתרה מזאת, עורך הדין לא מעורב רגשית ונפשית בפרשת החוב שלכם, כך שלגייס אותו לעזור במאבקכם יאפשר לכם גם לשמוע את התמונה האובייקטיבית לגבי התיק שנפתח. לפעמים מה שאתם רואים כהרים הוא בכלל צל הרים. לפעמים – ההפך. כדי לפתור את הבעיה, חשוב לדעת את התמונה האמיתית והמדויקת של המצב בו אתם נמצאים.
לאחר שהוחלט שיוצאים לדרך המשותפת, עורך הדין ישתמש בזכות שלכם להגיב עוד בטרם מתבצעים הליכים נגדכם. כאמור, ההוצאה לפועל היא זרוע משפטית ולכן גם על פסקי הדין שלה ניתן לערער – וזה אחד הכלים שעומדים לרשות עורך הדין. כלי נוסף העומד לרשות עורך הדין, והוא שימושי לא פחות, הם ניהול מו"מ מול נציג הנושה על החוב – לא אחת מצליח עורך הדין להחזיר את החוב לסכום המקורי, להגיע להסדרי תשלום מול הנושה או לעיתים להפחית את הסכום.

קראו עוד על הסדרת חובות בהוצאה לפועל

תוכן עניינים
עורך דין חותם עם לקוח על הפטר חובות לצורך מחיקת חוב קיים
צרו קשר עכשיו
לייעוץ עם עורך דין מומחה ללא עלות וללא התחייבות