לשמור על המשכורת – איך להימנע מעיקול משכורת

אין פגיעה פחות נעימה שיכול נושה להטיל על חייב מעיקול משכורתו. האם ניתן להציל את המצב? בהרבה מקרים התשובה חיובית.
עובד שעיקלו לו את המשכורת

עיקול המשכורת הוא אחד הצעדים היותר קשים שיכול להטיל נושה על החייב לו. מדובר בצעד בעל משמעויות כבדות מאוד, שבעצם מהווה הכנסת יד של הנושה לכיסו של החייב על מנת להוציא משם חלק מהחוב. אקט פולשני ומביך מאוד, שגורר בדרך כלל גם מעורבות של הסביבה התעסוקתית של החייב – הדרישה לעיקול המשכורת מגיעה בדרך כלל למדור השכר בגורם שמעסיק את החייב שאת משכורתו מבקש הנושה לעקל, כך שכרגע עובדת היותו של החייב אדם בעל חוב לא ידועה רק לו וסודיות הדבר הופרה.

האם אפשר לעקל את כל משכורתי?

התשובה היא חד משמעית לא. חוק הגנת השכר שומר על אחוז מסוים ממשכורתו של אדם גם מפני עיקולים כאלה ואחרים. עם זאת, העיקול לא יתפוס אחוזים בודדים מהמשכורת אלא אחוזים ניכרים, כך שאי אפשר לומר שהדבר לא יורגש בכיס ובצורה כואבת.

כיצד ניתן להטיל עיקול על משכורת?

רשם ההוצאה לפועל הוא זה שמורה על הסנקציה הזו, והיא אחת מני כמה שעומדות לרשותו בבואו לנסות להשיב חוב כספי אל נושה כזה או אחר. אי אפשר להטיל עיקול על משכורתו של אדם מבלי שיש החלטה ברורה של רשם ההוצל"פ בנידון. ההחלטה בדבר העיקול נשלחת אל מדור השכר אצל הגורם שמעסיק את בעל החוב ורק לאחר שהיא מתקבלת באופן רשמי, חלה החובה על המעסיק להטיל את העיקול.

מה ניתן לעשות כשמעקלים לי את המשכורת?

דעו לכם שהחסרונות לפעמים יכולים להפוך ליתרונות: העובדה שמדור שכר במקום העבודה של החייב יודע על העיקול, יכולה לפעמים לשחק לטובתו. פנייה לעורך דין מרגע שנודע לכם על עיקול המשכורת יכולה לשנות לחלוטין את התמונה. עורך הדין עובד, במצב כזה, בכמה מסלולים.

ראשית, הוא עשוי להגיש התנגדות לביצוע העיקול לרשם ההוצאה לפועל. מהלך כזה יכול לכל הפחות לעכב את העיקול על המשכורת שלכם, דבר שייתן לכם ארכה של חודש לפחות, ובפרק הזמן הזה עורך הדין שלכם יוכל לשנות את התמונה לטובתכם. כדי לעכב את החלטת הרשם עליכם לתת לעורך הדין כמה שיותר מידע – רצוי לשקף לרשם תמונה אובייקטיבית של המצב הכלכלי שלכם, שסביר להניח שאינו מזהיר כעת, על מנת להגדיל את הסיכויים שרשם ההוצל"פ ישתכנע לבטל את העיקול או לכל הפחות להגביל אותו בסכום.

שנית, עורך הדין עשוי לפנות לעורך דינו של הנושה – לדבר אל ליבו או לנסות לחתור להסדר ובכך להסיר את העיקול מעל המשכורת – הכל בהתאם למצב שלכם, ולכן חשוב ליידע את עורך הדין שלכם בכמה שיותר פרטים. לפעמים, גם עורך הדין של הצד השני מבין שעיקול המשכורת זה צעד אחד יותר מדי, שהמסר שהוא טומן בחובו הועבר ושאפשר כעת לנסות ולהגיע למו"מ ולהסדר עם הצד השני.

שלישית, במידה ששתי הדרכים הראשונות לא יצלחו (ולפעמים – מנסים את הכול במקביל, משום חומרת המצב), עורך הדין שלכם עשוי לדבר עם מדור שכר בגורם המעסיק אתכם – כלומר, מי שבפועל קיבל את הודעת העיקול. בלא מעט פירמות ועסקים מכירים את העובדים ברמה המשפחתית החמה, ושיחה מעורך הדין יכולה לסייע ולתת את זריקת המוטיבציה לכך שהאנשים במדור שכר יחפשו פרצה לטובתכם מבלי לעבור על החוק ומבלי להפר רשמית את החלטת הרשם.

תוכן עניינים
עובד שעיקלו לו את המשכורת
צרו קשר עכשיו
לייעוץ עם עורך דין מומחה ללא עלות וללא התחייבות