ביטול עיקול על חשבון בנק

עיקלו לך את חשבון הבנק? גילית שהליך עיקול חשבון בנק עומד להתבצע כנגדך? אין ספק, מדובר באחד הצעדים הדרסטיים והקשים ביותר עבור חייבים בהוצאה לפועל. סנקציה זו משפיעה רבות על היציבות הפיננסית ועל דירוג האשראי של החייב, ועל אורח חייו הכלכליים באופן כללי. לא זאת ועוד, אלא שהיא עלולה לגרור יצירת חובות נוספים.
שטרות סגורים במנעול ושרשרת שמדמים עיקול חשבון בנק

ראשית, חשוב להבין כי ביטול עיקול חשבון בנק הוא אפשרי ואלה חדשות נהדרות, אך לפני שיוצאים לדרך חשוב להבין את תהליך העיקול עצמו, כיצד להתמודד עימו וכיצד ניתן בכלל להגיש בקשה לביטול עיקול בהוצאה לפועל באופן עצמאי או בעזרתו של עורך דין. על כל אלו, נרחיב מיד.

עיקול חשבון בנק

עיקול הוא הליך משפטי בו מלווה, בעל חוב או גוף לוקח חזקה על נכסים ו\או רכוש של חייב כדי להחזיר את הכסף המגיע להם ממנו. עיקול של חשבון הבנק בדרך כלל משמעותו החרמת כספים מחשבונו של החייב כדי לכסות את אותם חובות שלא שולמו.

סנקציה זו שייכת לקטגוריה של עיקולי צד ג', במסגרתה מטיל רשם ההוצאה לפועל עיקול נכסים אשר אינם נמצאים פיזית בידי החייב, אלא בידי צד שלישי. לצורך העניין, הבנק. כדאי לדעת כי עיקול חשבון הבנק נחשב לסנקציה חמורה בשל האופן בו הוא משפיע לרעה – ממש משבש, את חיי החייב ומשפחתו.

העיקול עלול להמשך תקופה ארוכה, וכל עוד הוא בתוקף המשמעות היא שכל סכום אשר נכנס לחשבון הבנק של החייב, יהיה מעוקל ולא תהיה לחייב כל גישה אליו.

כל אלו, הופכים את הצורך לבצע ביטול עיקול חשבון בנק לבהול. אם חשבונכם עוקל או עומד בפני הליך עיקול, יש לפנות לעורך דין חדלות פירעון מומחה בהקדם, ולפעול לביטולו.

סיבות להליך עיקול חשבון בנק

ישנן מספר סיבות לקביעת עיקול חשבון הבנק. הסיבה הנפוצה ביותר היא אי עמידה בתשלומי הלוואה או חוב מתמשך ותופח בכרטיס אשראי. כאשר הגוף הלווה ירצה להחזיר לעצמו את יתרת החוב וייתקל בסירוב, דחייה או התחמקות מצד החייב, יחל תהליך עיקול החשבון. בנוסף, אי תשלום מיסים, מזונות ילדים או מזונות ועוד, עלולים להביא גם הם לסנקציה זו. חשוב להבין את הסיבה לעיקול כדי לקבוע את דרך הפעולה המתאימה לפתרון המצב.

עיקולים על חשבונות בנק נחשבים בדרך כלל לתקפים וחוקיים, כמובן בתנאי שהם מתבצעים בהתאם לחוקים ולתקנות הרלוונטיים. נושים וגופים שונים נדרשים לפעול לפי נהלים והנחיות ספציפיים בעת ייזום עיקולים, שעשויים להשתנות בהתאם לסמכות השיפוט. עם זאת, ישנם מקרים שבהם עיקול עשוי להיחשב כלא תקף או לא חוקי, במקרים בהם למשל חסרות הוכחות, ישנה טעות בתהליך העיקול או כאשר זכויות החייב מופרות. במקרים כאלה, לחייב עשויה להיות עילה לערער ולהגיש בקשה בגין ביטול עיקול חשבון בנק בהקדם.

כיצד עיקול חשבון בנק משפיע על החייב?

כאמור, עיקול חשבון הבנק נחשב לאחת הסנקציות החמורות ביותר שכן יש לה השפעה נרחבת על החייב הן באופן ישיר והן באופן עקיף, שכן הוא יסבול מהגבלות כלכליות לצד השלכות משפטיות כאלו ואחרות:

  • חייב אשר חשבון הבנק שלו עוקל, לא יוכל להתנהל עם כרטיסי אשראי וצ'קים. זאת, מכיוון שההוצאה לפועל מנסה לצמצם את הסיכוי שהחייב ייכנס לחובות כלכליים נוספים אשר יובילו להליכי עיקול נוספים. זו אמנם פעולת הגנה במקום מסוים, אך אין ספק שהיא מגבילה ומקשה מאוד על החייב.
  • כמו רבים אחרים, ישנם חייבים המחזיקים בחיסכון בחשבון הבנק. עם זאת, כאשר חשבון בנק נכנס להליך עיקול, לא ניתן לבצע העברות כספים בתוך חשבון הבנק ואין זה משנה אם מדובר בהעברה לעובר ושב, או העברה לחיסכון. בנוסף, אין אפשרות להעביר כספים לגופים אחרים או למשוך מזומן מחשבון הבנק.
  • השפעה נוספת ואולי הקשה מכולן, היא העברת כספי החייב במלואם לחשבונו של הזוכה ל-3 חודשים. למשך התקופה כולה; המשכורת, העברות בנקאיות ואף קצבאות, יעברו באופן ישיר לחשבון הזוכה בתיק. מטרת סנקציה זו היא לפרוע את החוב במלואו ובמהירות רבה, כך שהחייב יוכל 'לסיים עם זה' ולחזור לחייו.

מעל לכל, ברמה הנפשית האישית, חייו של החייב מתערערים. אין באפשרותו ולו לבצע את הפעולות הפשוטות והבסיסיות ביותר בחשבון הבנק, הנדרשות לו כדי לנהל את חייו. בנוסף, עצם הידיעה על סנקציות חמורות או הסתבכות עם ההוצאה לפועל, מספיקה כדי לגרוע שינה מעיניו של כל אדם אשר מבקש לחיות את חייו בשקט ובשלווה. החדשות הטובות הן – כפי שנלמד בהמשך המאמר, הן שניתן לבטל הליכי עיקול חשבון בנק ולחזור לשגרה המיוחלת והחשובה כל כך.

ביטול עיקול משכורת

אחד מאמצעי הגבייה האפקטיביים והחזקים ביותר העומדים לרשות הנושים בהוצאה לפועל, הוא עיקול משכורתו של החייב. זוהי דרך דורסנית וכמעט אלימה לדחוף את החייב לשלם את חובו כאשר לא קיים נכס או רכוש שניתן לעקל ו\או שבידי הרשות והנושים, יסוד להאמין כי הוא מנסה לחמוק מתשלום חובותיו.

עובד שעיקלו לו את המשכורת
עובד שעיקלו לו את המשכורת

עם זאת, נשאלת השאלה האם ניתן לבטל הליך של עיקול משכורת? התשובה על כך חיובית. אם אתם מתמודדים עם הליך פעיל של עיקול המשכורת יש לעתור באופן מידי לרשם ההוצאה לפועל, להגיש בקשה לביטול עיקול המשכורת ולבסס אותה ככל האפשר על טענות הגנה משפטיות רלוונטיות. כאן נכנס לתמונה עורך הדין שיחזק את הבקשה עם הפניות לחוקים ופסיקות עבר שניתנו על ידי בתי המשפט, בהן הוחלט לבטל צו עיקול משכורת בנסיבות דומות.

עוד על כך, תוכלו לקרוא במאמר המלא אודות ביטול עיקול משכורת.

שכר מוגן מעיקול – אחת ההגנות החזקות לצד החייבים

תכירו את אחד הכלים – או יותר נכון, אחת ההגנות המשפטיות החזקות ביותר להן תהיו זכאיים במידה וחשבון הבנק שלכם עוקל. מכוח סעיף 8 לחוק הגנת השכר, זהו שכר מוגן מעיקול. המחוקק העומד מאחוריו רצה למנוע מצבים בהם תעוקל מלוא המשכורת החודשית של עובד חייב. לכן, כיום בעצם לא ניתן לעקל את מלוא הסכום בחשבון הבנק של החייב.

כלומר, גם אם הוטל עליכם עיקול חשבון בנק תוכלו לטעון להגנה זו וכך לשמור חלק יחסי מהמשכורת. המשמעות היא מעט מרווח נשימה, לפחות עד שיימצא פתרון הולם.

מה דינו של חייב המסרב לפרוע את חובו?

מסיבות אלו ואחרות, יש המסרבים לשלם את חובם גם לאחר שקיבלו מכתבי אזהרה מההוצאה לפועל. במצב זה, הרשות תאפשר פעולות שמטרתן להפעיל לחץ ולגרום לחייב לשלם, או לפחות לרצות לשלם את חובו. כך לדוגמה, ייתכן שיעוקלו גם נכסים שונים, יוטלו צוי עיכוב יציאה מהארץ, לצד הטלת סנקציות נוספות על חשבון הבנק ולעתים גם מאסר. בנוסף, בעל החוב יוכל לדרוש חקירה נגד החייב.

מטרת החקירה היא לבדוק האם אכן החייב נמצא במצב כלכלי שאינו מאפשר לו לפרוע את חובו או שמא מדובר בשקר. בנוסף, חקירות אלו יוכלו להביא לעתים למצבים בהם הרשות קובעת צו תשלומים מסוים בהתאם ליכולתו הכלכלית של החייב, כלומר היא באה לקראתו, מקלה על תנאי התשלום ומתאימה אותם אליו.

ביטול עיקול חשבון בנק

אין ספק, מדובר בסיטואציה לא פשוטה אשר מערערת לחלוטין את חיי החייב. עם זאת, חשוב להבין שהדרך היעילה ביותר לבטל את העיקול היא לפרוע את החוב. אם אין אפשרות לעשות זאת, יומלץ לנסות להגיע אל הסדר חובות מול בעל החוב. אין לדעת, לעתים, תקשורת פתוחה בלבד במסגרת משא ומתן מולם תוכל להוביל ליצירת הסדר שיספק את הצדדים. במסגרת ההליך ותמורת התחייבות לאופן תשלום (מידי או בפריסה), המוסכמת על הצדדים, יבוטל העיקול ויפנו להוצאה לפועל במקום.

במצב בו לא התקבלה הסכמה ו\או שמדובר בתיק יחיד בסכום סביר אך שאין ברשותכם כסף נזיל, ניתן להגיש בקשה לצו תשלומים ההוצאה לפועל. כדי שזו תתקבל, על החייב להסביר בפרוטרוט מדוע לא עמד בתשלום החוב עד לרגע זה, ולהראות כוונה ברורה לשנות את המצב.
דרך נוספת הינה "איחוד תיקים בהוצאה לפועל לפי החוק החדש" – בהתאם לתיקון 68 לחוק ההוצאה לפועל מיום 9.2.23 הקרוי גם "הפריסה ארוכה", או פנייה להליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

"איחוד תיקים בצו תשלומים (תיקון מס' 68) תשפ"א-2020 (תיקון מס' 68) (תיקון) תשפ"ג-2023

74טו1. (א) רשם ההוצאה לפועל ישקול בעת מתן החלטתו לגבי צו תשלומים לפי סעיפים 7א(ג), 69 או 69יג(ב)(1), אם לאחד את כל תיקי החייב ולקבוע כי צו התשלומים יחול על כלל חובות החייב, לאחר שיידע את החייב בדבר תוצאות צו האיחוד והחייב הסכים לאיחוד תיקון כאמור.

          (ב)  אוחדו תיקי החייב בצו תשלומים כאמור בסעיף קטן (א), יחולו הוראות סעיפים 74א, 74ד, 74ה, 74ט, 74יא, 74יב, 74יג ו-74טו, בשינויים המחויבים."

מקור :חוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז-1967 – מתוך אתר נבו

בין אם התקבלה הבקשה ועל אחת כמה וכמה אם נדחתה, יש לפתוח בהליכים שמטרתם להגן על החייב מפני עיקול חשבון הבנק. אפשרות אחת היא להגיע למצב של פשיטת רגל במסגרתה יוכל לשלם את חובותיו בהתאם ליכולותיו ובתום התקופה, לקבל הפטר חובות מיתר החובות. היתרון הגדול ביותר של פשיטת רגל הוא שכל שאר ההליכים נגדו מתבטלים כך שהוא יכול להמשיך בשגרת חייו עד לקבלת ההפטר.

כך או כך חשוב לזכור, כי דרך אחת אשר מתאימה לחייב, אולי לא תתאים לאחר. לכן, חשוב להיוועץ בעורך דין מומחה שיוכל להעלות מסקנות מדויקות ממצבכם האישי, ולהמליץ באופן המדויק ביותר על הדרך הנכונה עבורכם לצאת מהחוב ולחזור לשגרת חייכם.

תוך כמה זמן מתבטל צו העיקול?

בהנחה שהצלחתם להשיג את הביטול המיוחל, כעת השאלה הבאה היא תוך כמה זמן יתבטל העיקול בפועל? לרוב, מדובר על טווח בין 24-72 שעות (עד 3 ימי עסקים), מהרגע בו מתקבלת החלטת הרשם, דרך ביטול עיקול חשבון בנק ועד לעדכון המערכת הבנקאית בהחלטה. יש שיאמרו שמדובר בדרך ארוכה, המסתכמת בסך הכל ביומיים שלושה של המתנה לפני החזרה לשגרה. אכן כך, אבל ההשקעה שבדרך למטרה חשובה מאין כמוה.

ביטול צו עיקול חשבון בנק - איש קורע את צו העיקול
ביטול צו עיקול חשבון בנק

איך בודקים עיקול על חשבון בנק כאשר עולה חשד?

אם קיימת סיבה לחשד שחשבון הבנק שלכם עומד לעבור עיקול, הדרך המהירה ביותר לוודא זאת היא דרך הבנק בו אתם מנהלים את החשבון שלכם. הבנקאי יוכל לראות את מצב החשבון בקלות ולהבין יחד אתכם האם מדובר בצו עיקול ממספר גורמים במקביל או גורם אחד. בנוסף, יוכל לפרט בפניכם מה הסכום שמופיע בצו, מהם שמות המעקלים, מספר תיק ההוצאה לפועל ועוד.

חשוב לציין שגם אם הבנקאי לא יצליח לשלוף את המידע כולו, כל פרט שניתן להשיג בשלב זה הוא קריטי ויוכל לסייע לעורך הדין שלכם לקבוע את המסלול הנכון לפתרון. בפסק דין ב.נ. נ' מדינת ישראל, הוטל עיקול שלא כדין בחשבון הבנק של התובע. התגלה כי התיק שנפתח הכיל פרטים שגויים של התובע וכתוצאה מכך, לא הומצאו דרישות תשלום מהתבעת.

עם זאת, משלא שולמו התשלומים, הנתבעת הטילה עיקול על חשבון הבנק של התובע על אף שאינו נישום וללא קיומו של חוב כלפי הנתבעת. זוהי רק דוגמה אחת לתיק שבו כל פרט מידע – כולל אלו שהבנק לא יכול היה לשלוף מכיוון שמדובר כאמור בפרטים שגויים, היה יכול לסייע בהבנת המצב ובמציאת פתרון הולם.

כך, כשבידיכם המידע כולו, תוכלו למהר ולפנות לעורך דין ללא בזבוז זמן והמתנה מיותרת שרק תחמיר את המצב. ככל שתפעלו מהר יותר כך יעלה הסיכוי לטיפול יעיל אשר יחסוך לכם לא מעט עוגמת נפש, ערעור המצב הכלכלי ובירוקרטיה.

הגשת בקשה לעיקול ביטול

אילו פרטים צריכה לכלול הבקשה?

הטיעונים והפרטים שעל בקשת הביטול לכלול, משתנים בהתאם למקרה המדובר. למשל, במקרים בהם החשבון המעוקל הוא חשבון משותף, ניתן יהיה לנסות ולהוכיח שכלל הכספים בחשבון או לפחות חלקם, לא שייכים לחייב ולכן יש להסיר מעליהם את העיקול.

כיצד ניתן להגיש אותה?

את הבקשה לביטול עיקול החשבון יש להגיש באמצעות טופס ייעודי בצירוף מסמכים רלוונטיים; תצהירים, שיקוף של תנועות בחשבון הבנק בשלושת החודשים האחרונים ועוד. בנוסף, יש לצרף תצהיר מאומת המתייחס לעובדות המצוינות בבקשה, לצד מסמכים התומכים בטענות החייב. את הבקשה ניתן להגיש בכל לשכות ההוצאה לפועל ברחבי הארץ.

אל תנסו לטפל בתיק שלכם לבד – פנו לעורך דין מקצועי ובעל ניסיון

גם אם יוחלט בסופו של דבר לנסות ולפנות למשא ומתן, אין לעשות זאת ללא גיבוי של עורך דין שמכיר את התחום, יודע מה חשוב לנושים ומה להציע להם. חייבים רבים לוקחים על עצמם את הטיפול בתיק ההוצאה לפועל, ללא סיוע של עורך ולומדים על בשרם כי התמודדות עצמאית מול הבירוקרטיה המורכבת של ההוצאה לפועל, אינה מקדמת כלל ולעתים אף מחמירה את המצב וגורמת לנזק של ממש.

עורך דין נועם אברהם - ביטול עיקול על חשבון בנק
ביטול עיקול חשבון בנק

הסיבה היא שלחייב אין ידע משפטי והיכרות מעמיקה עם המערכת, כדי להצליח להביט לביטולם של ההליכים הננקטים נגדו, כולל ביטול עיקול חשבון בנק שכפי שראיתם עד כה, כרוך בהליכים ארוכים. לכן, אם ננקטים נגדכם הליכים, יש לפנות במהרה לעורך דין מנוסה ומקצועי המתמחה בייצוג חייבים, חדלות פירעון והוצאה לפועל. עורך הדין יבחן את הנסיבות לעומקן ויפעל לביטול ההליכים, הסדרת החובות ושיקום כלכלי מלא שלכם.

חירות כלכלית היא זכותו של כל אדם

אם חלילה נקלעתם לחובות גדולים, אם אין לכם ממי לקחת הלוואה ואם הכל נראה שחור, הגיע הזמן לצאת מזה ולחזור לשגרה. נעים מאוד, שמי עורך דין נועם אברהם ולאורך שנותיי בתחום, ליוויתי חייבים – בני אדם אשר חרב עליהם עולמם. שלפתע, דלתות נסגרו בפניכם ודברים היו נראים כמעט בלתי אפשריים, בחזרה אל חייהם.

אני מאמין שלכל אחד מגיעה הזכות להשתקם ולשקם את חייו הכלכליים, עם התחלה חדשה ואופטימית יותר. ערך זה, הוביל אותי לסייע ללקוחות הרבים שליוויתי, שהפכו להוכחה שהמשרד הינו בין המובילים בישראל בתחום. זהו הצעד הראשון שלכם אם מטרתכם היא לצאת לדרך חדשה, נקייה ונטולת חובות וסטרס כלכלי.

מעבר לניסיון הרב בטיפול בתיקים וייצוג חייבים, צברתי היכרות מעמיקה עם המערכת. שימשתי כבא כוח מנהל נאמן\מיוחד מטעם כונס הנכסים הרשמי ובית המשפט המחוזי בתיקי פשיטות רגל. כלומר, הייתי חלק מהזרוע של בית המשפט וניהלתי תיקים מטעם המדינה, כנגד חייבים בהליכי פשיטת רגל. עמדה זו אפשרה לי להבין כיצד המערכת הבירוקרטית עובדת, איך דברים מתנהלים מאחורי הקלעים וכיום, ביכולתי לא רק לייצג וללוות באופן אישי חייבים בבית המשפט, אלא גם לייעץ ולהכווין באופן המדויק ביותר ובהתאם למערכת הסבוכה.

אני רואה בעבודתי שליחות, ומאמין כי לכל אדם הזכות לחיות בחירות, ובחירות כלכלית בפרט. הידע והניסיון שלי, מאפשרים לי לעשות הכל כדי לסייע ללקוחות המשרד לחזור לשגרה אחת ולתמיד, לצאת לחיים חדשים, שקטים ומאוזנים יותר כלכלית.

תוכן עניינים
שטרות סגורים במנעול ושרשרת שמדמים עיקול חשבון בנק
צרו קשר עכשיו
לייעוץ עם עורך דין מומחה ללא עלות וללא התחייבות