איחוד תיקים חייב מוגבל באמצעים

המונחים שבכותרת לקוחים מתוך עולם ההוצאה לפועל ומסמלים שתי דרכים שונות של הסדרת חובות בהוצל"פ. במאמר זה נסביר מהו איחוד תיקים ומהי המשמעות של מוגבל באמצעים וכיצד מקבלים החלטה איזה אפיק הוא הנכון ביותר לחייב.
עורך דין חותם עם לקוח על הפטר חובות לצורך מחיקת חוב קיים

איחוד תיקים

לכל חייב בהוצאה לפועל, נקבע צו תשלומים חודשי על ידי רשם ההוצל"פ. ככלל, לכל תיק ניתן צו תשלומים נפרד ועל החייב לשלם מדי חודש את כל התשלומים בכל תיק ותיק. כאשר החייב אינו מצליח לעמוד בכל התשלומים הללו, יוכל הוא לבקש איחוד תיקים. פירוש הדבר, כשמו כן הוא, כי כל התיקים של החייב יתאחדו לתיק אחד. במסגרתו, יהיה לחייב צו תשלומים אחד בלבד אשר יעמוד על 3% מסך חובותיו. לעיתים, יכול רשם ההוצאה לפועל לאשר סכום בשיעור שונה אך ככלל, צו התשלומים החודשי יעמוד על סך זה עד לסיום פרעון החובות.

היתרון המרכזי של איחוד תיקים הוא כי כל ההגבלות שננקטו נגד החייב מבוטלות, למעט עיכוב יציאה מן הארץ, החייב לא יורשה לצאת מישראל אלא לאחר סיום תשלום החוב. אולם, לא יוטלו על החייב עיקולים כגון עיקול עו"ש ולא יוגבל בהחזקת רישיון נהיגה, כך שיוכל לנהל אורח חיים תקין. החיסרון של הסדרת חובות בהוצל"פ בדרך זו הוא כי מדובר בצו תשלומים גבוה למדי אשר יכול להוות מעמסה כלכלית על החייב.

מוגבל באמצעים

בדומה לאפשרות של איחוד תיקים בהוצאה לפועל שתוארה לעיל, גם כאן יאוחדו כל תיקי ההוצל"פ של החייב ויקבע לו צו תשלומים אחד. אולם שיעורו לא יהיה קשור לסך כל החובות יחדיו משום שהליך זה מיועד למי שיכולת הפירעון שלו נמוכה מאוד על פי ההגדרות שלהלן:

• חוב של עד 20,000 ₪: חייב אשר סך חובותיו לא עולים על סכום זה ולא יכול לשלמו בפריסת תשלומים של שנתיים יכול להיות מוכרז כמוגבל באמצעים.
• 100,000 ₪ – 20,000 ₪: אם סך החובות הנו בין סכומים אלו והחייב אינו מסוגל לפרוע אותם תוך שלוש שנים.
• מעל 100,000 ₪: הדרישה כאן היא העדר יכולת לתשלום החובות בסכום זה, תוך ארבע שנים.

היתרון של מוגבל באמצעים הוא כי החייב ישלם צו תשלומים חודשי נמוך יחסית אשר אינו משקף את גובה חובותיו. במצב זה, נמצא הוא בעמדה טובה לגיבוש הסדר עם הזוכים אשר מקבלים סכום חודשי נמוך מאוד וייתכן ויסכימו להנחה ניכרת בסכום החוב, תמורת תשלום חודשי גבוה יותר. החסרון הוא כי על החייב המוגדר כמוגבל באמצעים, מוטלות מגבלות כגון איסור על החזקת כרטיס אשראי, דבר המקשה מטבע הדברים על התנהלותו הכלכלית. כמו כן, ללא הגעה להסדר עם הנושים, החוב גדל והתשלומים של החייב מדי חודש אינם מקדמים למעשה את פרעון החוב.
חשיבות הייעוץ המשפטי

שתי האפשרויות שהסברנו לעיל , איחוד תיקים מול מוגבל באמצעים, הן שונות מאוד זו מזו ולכל אחת היתרונות והחסרונות שלה. על מנת לקבל החלטה מושכלת בדבר המסלול המתאים לחייב, זקוק הוא לייעוץ משפטי מקצועי. במסגרתו, יבחן עורך הדין את נסיבותיו של החייב: גובה החובות שלו, יכולת הפירעון כדומה ועל פיהן ימליץ לחייב על הדרך העדיפה עבורו מבין השתיים. כמו כן, ישנם מקרים בהם שני ההליכים הללו אינם רלוונטיים או כדאיים לחייב ועורך הדין יציע לפתוח בהליך של פשיטת רגל, או קבלת הפטר חובות דרך הוצל"פ. יש לכם חובות בהוצאה לפועל? פנו לעורך דין המומחה בתחום אשר ייתן לכם את כל המידע ויסייע לכם לקבל את ההחלטה הנכונה עבורכם, אשר תקדם אתכם להתחלה כלכלית חדשה, נטולת חובות.

 

תוכן עניינים
עורך דין חותם עם לקוח על הפטר חובות לצורך מחיקת חוב קיים
צרו קשר עכשיו
לייעוץ עם עורך דין מומחה ללא עלות וללא התחייבות