מה עושים מול עיקול רכב?

עיקלו לכם את הרכב? זה באמת לא נעים, אבל אל תאמרו נואש: עורך הדין יידע לנסות לחלץ אתכם מהצרה הזו.
עורך דין חותם עם לקוח על הפטר חובות לצורך מחיקת חוב קיים

אין משהו שעברתם בחייכם שיכין אתכם לרגע שבו צוות מעקלים דופק בדלת ודורש מכם לשלם עכשיו, במיידי, סכום כסף לתביעת החוב שלכם בהוצאה לפועל – ומבהיר שבמידה שלא תשלמו, רכבכם האישי יעוקל. רוב לא מבוטל של אנשים שזה קורה להם, משלמים באופן מידי את החוב. אבל מה קורה כשהחוב גדול מדי, כשאין כסף לשלמו או כשמרגישים שאין סיבה לשלמו משום שהוא תוצאה של התנהלות לא בתום לב של הנושה?

מהו עיקול רכב?

סעיף 21 לחוק ההוצאה לפועל מאפשר לרשם ההוצאה לפועל לאשר לנושה לתפוס רכוש ששייך לאדם שחייב לו. אין הגדרה מדויקת – באיזה רכוש מדובר – אבל כן יש הבהרה שלנושה או למי מטעמו יש את הזכות, בהתאם להחלטת רשם ההוצאה לפועל, להיכנס לשטח ששייך לבעל החוב ולקחת משם את הרכוש, וגם להחזיק בו עד לתשלום החוב או כחלופה לחוב הנ"ל. החוק מאפשר לנושה למכור את המיטלטלין שתפס לאחר שבועיים, במידה שלא שולם לו החוב. עם זאת, בספטמבר 2020 נקבע כי על עיקול מיטלטלין מותר להורות רק בחלוף חצי שנה ממועד האזהרה הראשונה שמקבל החייב על החוב, ורק במידה שסכום החוב גבוה מ-2,500 שקל.

מטבע הדברים, המיטלטלין שהכי קל לעקל הוא כלי הרכב של החייב. זה לא מצריך כניסה לביתו, עניין לא נעים לכשעצמו, וברוב המקרים אין יותר מדי אינטראקציה בין המעקלים עצמם לבין החייב, דבר שחוסך זמן ולפעמים גם אי נעימויות.

סעיף 21א מבהיר כיצד יש לנהוג במידה שמדובר בעיקול רכב: הרכב חייב לחנות סמוך למקום מגוריו של החייב, ואם לא, חובה על המעקל לבצע על כך רישום ברישיון הרכב קודם העיקול, ועליו גם לעשות מאמץ ממשי להודיע לבעל הרכב על הכוונה לעקל את הרכב. אגב, לא כל רכב ניתן לעקל: החוק קובע גם כי אסור לעקל רכב של נכה או רכב שהוא כלי עבודתו של אדם.

מה עושים מול עיקול רכב?

בסיטואציה כזו הזמן הוא פקטור חשוב מאוד – משום שהרכב יכול להימכר בחלוף שבועיים. בשלב הזה, אם עדיין לא פניתם לעורך דין בשל תיק ההוצל"פ שבגינו עוקל הרכב – עליכם לעשות זאת. ראשית, ינסה עורך הדין שפניתם אליו להבין האם אפשר לטעון שהרכב הוא חיוני לפרנסתכם. במידה שכן, ייתכן מאוד שעורך הדין יוכל להשתמש בנתון הזה כדי להשיב אליכם את הרכב.

במידה שזה לא המצב, עדיין לא אבדה התקווה: עורך הדין יבחר, בהתאם למידע שתעבירו אליו ולמצב העניינים, האם לנסות לערער על החלטת העיקול של הרשם או שאולי לנסות להגיע למו"מ עם עורך דינו של הנושה. חשוב להבין כי כרגע אתם בעמדת נחיתות מול מצב העניינים, משום שכלי הרכב שלכם כבר חונה ככל הנראה באחד מחניוני הענק לרכבים מעוקלים. ועדיין, עורך הדין יוכל לנסות להציל את המצב עבורכם, אם כי סביר להניח שהתוצאה תהיה פחות אידיאלית מאשר היה משיג לו היה נכנס לתמונת תיק ההוצל"פ שנפתח נגדכם עוד בטרם הנושה הניח את ידו על הרכב.

ערעור מצד עורך הדין אל רשם ההוצאה לפועל ועל החלטתו לעקל את הרכב, עשוי להשיג לכם עוד זמן לפני שהרכב יימכר על מנת לכסות את החוב. עם זאת חשוב מאוד לדעת כי בתקופה הזו לא תוכלו להשתמש ברכב והוא יישאר בחניון הרכבים המעוקלים עד שרשם ההוצאה לפועל יפסוק שיש להוציאו משם – לשם מכירה או לשם החזרתו אליכם.

תוכן עניינים
עורך דין חותם עם לקוח על הפטר חובות לצורך מחיקת חוב קיים
צרו קשר עכשיו
לייעוץ עם עורך דין מומחה ללא עלות וללא התחייבות

הכירו את הצוות