תביעה בסכום קצוב – המדריך המלא

הוגשה נגדכם תביעה בסכום קצוב בהוצאה לפועל? מהי המשמעות של תביעה זו, כיצד ניתן להתגונן בפניה ומהן הזכויות שעומדות לרשותכם?
עורך דין חותם עם לקוח על הפטר חובות לצורך מחיקת חוב קיים

הוגשה נגדכם תביעה בסכום קצוב בהוצאה לפועל? מהי המשמעות של תביעה זו, כיצד ניתן להתגונן בפניה ומהן הזכויות שעומדות לרשותכם?

דפיקה בדלת, דואר רשום. זה מיועד אליכם, ומתברר שזה מלשכת ההוצאה לפועל. התחושות לא נעימות, הלב הולם בחוזקה והדם צונח קצת אל הרגליים. המעטפה שקיבלתם מבשרת – הוגשה נגדכם תביעה על סכום קצוב בהוצאה לפועל. ראשית, אין מה להיבהל. כל סכסוך כספי ניתן לפתור, וגם את התביעה הקצובה הזו צריך להכניס לפרופורציות הראויות.

מהי תביעה בסכום קצוב?

תביעה על סכום קצוב מעוגנת בסעיף 81א1 לחוק ההוצאה לפועל. סכום קצוב כשמו כן הוא – סכום שניתן להגדיר אותו בחישוב קל ופשוט, שיש לו תקרה ושלא יתפח למעט היטלי אגרות וכו'. כלומר: אם התחייבתם בחוזה לתת 12 אחוזים מעסקת מכירה עתידית, אי אפשר יהיה להגיש נגדכם תביעה בסכום קצוב להוצאה לפועל, משום שהסכום הזה אינו מוגדר. ואולם, אם התחייבתם לתת 2,400 שקל כעמלה על אותה עסקת מכירה, הרי שהחוזה ובו אתם מתחייבים על הסכום הנ"ל הוא הראיה הראשונה והמרכזית בתביעה על סכום קצוב שתוגש נגדכם.

עוד אפשרות שתיתבעו בתביעה על סכום קצוב בהוצאה לפועל היא בדרך הוראת חוק – למשל אם לא שילמתם את הארנונה או חיוב ממשלתי אחר. גם פה – סכום התביעה קבוע מראש, אי אפשר לנפח אותו וההליך מתנהל בהוצאה לפועל בדרכים מאוד מוגדרות.

כיצד מוגשת תביעה בסכום קצוב?

ראשית, אי אפשר לתבוע אתכם בסכום קצוב בהוצאה לפועל מבלי להודיע לכם קודם. כלומר, על התובע להודיע לכם באמצעות דואר רשום על כך שהוא מתכוון להגיש את התביעה. רק 30 ימים לאחר שההתראה הגיעה אליכם (או לאחר שסירבתם לקבל אותה – ואז אתם נחשבים כמי שקיבלו אותה, קחו בחשבון), ובמידה שלא הסדרתם את החוב – יכול הנושה להגיש את התביעה להוצאה לפועל.

בעת הגשת התביעה על התובע להגיש את המסמכים המוכיחים את קיומו והצדקתו של הסכום אותו הוא תובע, וכן כתב תביעה, הוכחה שנשלח מכתב התראה ומסמכים נוספים. חסרונו של כל אחד מהמסמכים הללו יכול לעמוד לזכותכם בתהליך ההגנה, ולכן חשוב מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין לענייני חדלות פירעון.

כיצד מתגוננים מול תביעה בסכום קצוב?

ראשית, מרגע שקיבלתם את ההודעה על התביעה נגדכם, דעו כי יש לכם פרק זמן בן 30 ימים להתגונן בפניה. בהתייעצות עם עורך דינכם תוכלו להחליט האם להגיש התנגדות או בקשה להארכת המועד להגשת ההתנגדות להליך. שתי האפשרויות עומדות לרשותכם וכוללות טפסים שיש להגיש ללשכת ההוצאה לפועל. לבקשת ההתנגדות יש לצרף את המסמכים המחזקים את טענתכם כי התביעה לא מוצדקת – כולה או חלקה, וכן מסמכים נוספים אותם יסביר לכם עורך הדין כי עליכם להמציא.

ומה לאחר שנפסק נגדי בתביעה בסכום קצוב?

גם אם בסוף התהליך פסק רשם ההוצאה לפועל כי אתם חייבים לשלם את הסכום וההחלטה שלו היא למעשה לקבל את עמדת הנושה ולא את עמדתכם, עליכם לדעת כי עדיין אין מדובר בסוף פסוק, שכן אתם עדיין יכולים לנסות ולערער על ההחלטה. שימו לב: כל עוד לא מדובר על סכום קצוב מתחום דיני המשפחה (כלומר, על פי רוב תביעה לתשלום מזונות) – לא תוכלו לערער באופן ישיר אלא להגיש בקשת רשות להגשת ערעור, מה שלמעשה מוסיף לכם עוד פרוצדורה להתמודד מולה.

תוכן עניינים
עורך דין חותם עם לקוח על הפטר חובות לצורך מחיקת חוב קיים
צרו קשר עכשיו
לייעוץ עם עורך דין מומחה ללא עלות וללא התחייבות

הכירו את הצוות